Szembekötősdi

Fragonard: Szembekötősdi (1751)

Nagyon-nagyon szerettem volna ezt a témát az augusztus 16-án rajtoló klasszikus zenei stand-upba elhelyezni, de le kellett mondjak róla. Nem találtam elég viccesnek, viszont ahhoz elég érdekes, hogy legalább egy rövid poszt erejéig írjak róla. Szóval a szembekötősdi (németül Blindekuh, angolul Blind man’s b[l]uff) már az opera kialakulásának hajnalán megjelenik: Guarini Pastor fido című komédiájában Amarilli, Mitrillo és Corisca prózai dialógusa váltakozik a nimfák kórusával. A nimfák ugyanis énekelve táncolják körül a bekötött szemű Amarillit. Noha a szembekötősdi a későbbiekben gyakran fulladt erotikába, itt a drámát szolgáló funkciója van. Erről nem írok, mert most nem érdekes, ugyanis ennek a szakasznak az a különlegessége, hogy először a táncmester elkészítette hozzá a koreográfiát, majd Luzzasco Luzzaschi zenét írt a mozgásra. Sajnos a kotta már nincs meg, így nem lehet ellenőrizni, hogy sikerült. Minden esetre az eljárás sorrendje felettébb érdekes. Reger jut eszembe róla, aki állítólag így írt az egyik költőnek: “a dalok elkészültek, ettől fogva ráér küldeni a szöveget.”

Az operai szembekötősdi pedig még a 19. században is tartotta magát. Emlékeznek?


(Verdi Rigoletto c. operájának Ponnelle-féle rendezése jutott eszembe. Szembekötősdi 8:00-nál és 51:00-nál.)

Válasz

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s